Činnost a jednání povodňové komise

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Úvodní stránka > Výběr z dPP >

Činnost a jednání povodňové komise

Činnost a způsob jednání komise jsou dány zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a vnitřními předpisy Městského úřadu Starý Plzenec.

Povodňovou komisi zřizuje a členy povodňové komise jmenuje městská rada. Starosta ze zákona vykonává funkci předsedy kmise.  Povodňová komise je složena ze zástupců města a organizací v obci, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.

Komise se schází k projednání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní ohrožujících její správní území, k projednání organizačních a jiných závažných otázek souvisejících se zabezpečováním ochrany před povodněmi. Komisi svolává a jednání řídí její předseda z vlastního podnětu, z podnětu některého z členů povodňové komise, na žádost povodňové komise ORP Plzeň nebo Plzeňského kraje.

Sídlem komise je Městský úřad Starý Plzenec. Povodňová komise a její jednotliví členové jsou svoláváni dle potřeby a uvážení starosty města prostřednictvím e-mailu nebo mobilních telefonů.

Jednání komise se svolává alespoň 1x ročně, a to nejpozději do 30. 11. běžného roku. Na těchto (mimopovodňových) jednáních se prověřují přípravná opatření, zejména:

stav povodňového plánu správního obvodu města,

organizační a technická připravenost, včetně spojení,

podněty k realizaci potřebných opatření v zájmu ochrany před povodněmi,

vyhodnocení činnosti v uplynulém období a projednání závěrů povodňových prohlídek,

medializace povodňové problematiky, informování občanů.

 

Vybavení povodňové komise

Zabezpečení vozidel pro činnost Povodňové komise města Starý Plzenec:

Při dosažení prvního stupně povodňové aktivity musí být minimálně jeden osobní automobil přistaven ke stanovišti povodňové komise. Při druhém a třetím stupni povodňové aktivity musí být minimálně dva osobní automobily k dispozici povodňové komisi. Použití vozidel musí být v době povodně konzultováno a schváleno povodňovou komisí.

Doporučené vybavení pracoviště Povodňové komise

povodňový plán v off-line verzi na flashdisku

povodňový plán v tištěné verzi

PC s tiskárnou s funkčním připojením k internetové sítí (minimálně s možností odesílat a přijímat elektronickou poštu), záložní zdroj (minimálně notebook s funkční baterií)

2 ks ruční diktafon a stolní diktafon pro přepisování zpráv,

televizor a DVDrekordér (SW v PC pro nahrávání TV záznamů, záznamů z kamer apod.),

nouzové LED osvětlení pracoviště,

ruční LED akumulátorové osvětlovací prostředky včetně čelových reflektorů,

záložní zdroj elektrické energie alespoň výkonu 4 kW,

mobilní telefony včetně powerbank a mobilních nabíječek,

telefony – pevné linky - 2ks, z toho jeden fax,

kreslící a psací prostředky,

nástěnná mapa města Starý Plzenec,

digitální fotoaparát,

dalekohled,

měřící pásmo 50 m případně laserový metr,

proviantní zabezpečení pro přípravu teplých nápojů a Vltavyv stravy,

záložní oděv a obuv.

 

Základní povinnosti členů povodňové komise:

Starosta města – předseda PK:

Zodpovídá za zpracování a aktualizaci povodňového plánu města Starý Plzenec,

rozhoduje o svolání PK,

řídí činnost PK,

organizuje sběr informací o povodňové situaci,

vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity,

na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření,

rozhoduje o nasazení sil a prostředků ve své podřízenosti,

schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky,

ověřuje záznamy v povodňové knize,

předává podklady pro zpracování Zprávy o povodni, případně zpracovává jednotlivé kapitoly Zprávy o povodni,

navrhuje hejtmanovi kraje vyhlášení krizového stavu (stavu nebezpečí).

Místostarosta:

Zastupuje starostu města v případě jeho nepřítomnosti a plní i jeho povinnosti,

organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce,

zpracovává návrh použití provizorních hradících prostředků (pytle s pískem, vybraná depa zeminy, řezivo ap.),

organizuje evakuaci obyvatelstva,

organizuje náhradní ubytování a stravování evakuovaného obyvatelstva,

vede přehled o evakuovaných osobách,

zpracovává plán přidělení humanitární pomoci a organizují vlastní humanitární pomoc,

komunikuje se správci inženýrských sítí o situaci a odstávkách.

Tajemník městského úřadu:

V době mimo povodňovou aktivitu zpracovává návrh smluvního zajištění zemních strojů (rypadla, nakladače, hutnící prostředky), autojeřábů, dopravní techniky (sklápěčky, valníky ap.), mobilní elektrocentrály, automobilní cisterny na vodu apod. a dalších odborných subjektů (statik, dendrolog apod.),

aktivuje pracoviště PK,

udržuje spojení se členy PK a ostatními spolupracujícími orgány a vede přehled o pohybu a dosažitelnosti členů komise a vozidlech vyčleněných pro PK,

vyrozumívá sousední obce, ORP, dispečinky Povodí, s.p. a OPIS HZS,

připravuje obsah informací a zpráv pro obecní rozhlas a sdělovací prostředky a po schválení předsedou PK zajišťuje jejich zveřejnění,

provádí výdej a evidenci použití vybavení povodňové komise,

organizuje proviantní zabezpečení PK,

přepisuje informace na PC, připravuje podklady pro hlášení,

zajišťuje podklady pro činnost PK,

koordinuje evidenční a dokumentační práce,

vede centrální evidenci škod na majetku města při povodni a evidenci ostatních škod,

zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

Přizvaní pracovníci MÚ v době povodně:

provádějí hlásnou a hlídkovou službu.

předkládají návrhy na opatření a průběžně informuje předsedu a místopředsedu PK,

vedou přehled o osobách, technice a prostředcích na území města, řídí nasazení techniky města a firem,

ve spolupráci s Územním odborem HZS navrhují nasazení smluvních subjektů IZS při povodni,

navrhují vyžádání sil a prostředků v případě vyčerpání vlastních možností od vyššího stupně (cestou ORP u KOPIS),

podílí se dle pokynů místopředsedů komise na evakuaci obyvatel,

ve spolupráci s KSÚS vyhodnocují dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území - navrhuje trasy příjezdu a přesunu po komunikacích pro záchranné síly a prostředky, navrhuje evakuační trasy,

spolupracují s Krajskou hygienickou správou, Krajskou veterinární správou, podnikem vodáren,

organizují odchyt ohrožených zvířat a jejich převoz do útulku,

organizují likvidaci uhynulých zvířat,

provádí informování ostatních majitelů a správců elektro, plyno a telekomunikační sítě na území obce,

s Policií ČR koordinují zajištění veřejného pořádku,

při pohybu v terénu zároveň provádí hlídkovou službu,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

 

Činnost PK při jednotlivých SPA

V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Městského úřadu, kteří začínají monitorovat situaci. Určená zapisovatelka provede kontrolu připravenosti zasedání komise.

Hlídkovou službu provádí pracovník MÚ nebo člen JSDH, který informuje starostu a místostarostu města.

Členové komise jsou po oznámeném dosažení 1. SPA povinni oznamovat svou dosažitelnost.

Povodňová komise města zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity. Starosta při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA.

Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez svolané povodňové komise.

Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 60 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.

Dosažení 1.SPA a vyhlášení 2. (i  3. SPA) a  dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise města rozhlasem, pomocí megafonu hlídkové služby, případně pomocí sirény a mobilních telefonů. Informace bude zveřejněna i na úředních deskách.

Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise města Starý Plzenec zajistí:

Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.

Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.

Prověření spojení a vyrozumění PK Štáhlavy, Plzeň - Slovany, Lhůta, Tymákov, Letkov, Nezbavětice, Lošiná a ORP Plzeň. Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s městem nespojené.

Vedení jednání povodňové komise.

Nastavení směn hlídkové služby členů JSDH a PK.

Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).

Informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem).

Navázání spojení s majiteli (provozovateli) rybníků ve správním území města.

Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob.

Vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek přes přítoky Úslavy.

Zapisování do povodňové knihy včetně vedení evidence příloha (tištěné e-maily, audio a video záznamy, fotografie)

Při vyhlášení 3. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise města Starý Plzenec zajistí:

Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků – ověření aktuálních informací.

Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.

Prověření spojení a vyrozumění PK PK Štáhlavy, Plzeň- Slovany, Lhůta, Tymákov, Letkov, Nezbavětice, Lošiná a ORP Plzeň. Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s obcí nespojené.

Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).

Informování firem v ohroženém území.

Spojení s majiteli (provozovateli) rybníků v obci a ověření stavů manipulací.

Rozmístění stálé hlídkové služby na kritická místa.

Pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích.

Koordinace evakuace zvířat a vozidel z potenciálního rozlivu.

Komunikace se správci sítí a komunikací – koordinace odpojení sítí a regulace dopravy. Nastavení dopravních omezení a objízdných tras.

Koordinace veřejného pořádku.

Aktivace evakuačních prostor ve spolupráci s IZS.

Nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska. Případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS.

Provádění dokumentačních prací.

Zapisování do povodňové knihy včetně vedení evidence příloha (tištěné e-maily, audio a video záznamy, fotografie)

V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.

Činnost povodňového orgánu města bezprostředně po povodni:

Povodňová komise odvolává dle vývoje povodňové situace 2. a 3. SPA na území obce, odvolání SPA oznamuje občanům a fyzickým a právnickým osobám, povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností Plzeň, povodňovým orgánům sousedních obcí.

Město dále organizuje obnovu povodní narušených funkcí zasaženého území obce.

Poskytuje dle potřeby nezbytnou materiální a finanční pomoc povodní postiženým obyvatelům města.

Organizuje se zástupci správců toků provádění povodňových prohlídek povodní postižených území.

Zajišťuje sepsání povodňových škod na území města zasaženého povodní.

podílí se na odstraňování povodňových škod na území obce (mimo investiční akce),

Shromažďuje materiály pro vypracování zprávy o povodni a zpracovává zprávu o povodni v předepsaném rozsahu, kterou poskytuje do 3 měsíce od ukončení povodně nadřízenému povodňovému orgánu - osnova zprávy je uvedena v příloze plánu.

 

Základní oblasti odpovědnosti povodňových orgánů města Starý Plzenec

Povodňový orgán města Starý Plzenec je odpovědný za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace

Předpovědní a hlásná služba (ČHMÚ Plzeň, VH dispečink Povodí Vltavy s.p.)

MÚ a PK předává informace hlídkové služby občanům, firmám a obcím níže na toku Úslavy. Tyto informace je nutno podávat také PK ORP a po dohodě i vodohospodářskému dispečinku Povodí Vltavy s.p.,

Prověřuje připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (technika, lomový kámen, panely, písek, pytle atd.) a uzavírá smluvní zajištění techniky.

Zajišťuje odborné subjekty pro vyhodnocení důsledků povodní – statik, dendrolog, deratizátor apod.

Dále má povodňový orgán města Starý Plzenec :

Odpovědnost za vnitřní organizaci

Zajištění vozidel města pro potřeby povodňové komise.

Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).

Zajištění mobilních telefonů (pro členy povodňové komise).

Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).

Odpovědnost za zajištění ochrany energií a spojů

Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.

Odpovědnost za zajištění zásobování pitnou vodou

Monitorování stavu v zásobování vodou.

Spolupráce s podnikem vodáren.

Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.

Odpovědnost za zajišťování zdravotního a hygienického zabezpečení

Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.

Spolupráce a pomoc orgánům zdravotní a hygienické služby.

Organizování převozu nemocných a raněných občanů.

Odpovědnost zajišťování dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel

Monitorování průjezdnosti komunikací.

Organizování objízdných tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.

Spolupráce s Policií ČR a Správou a údržbou silnic Plzeňského kraje při organizování uzavírek a objízdných tras.

Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.

Odpovědnost za zajišťování evakuace a náhradní ubytování obyvatel

Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.

Prověření určených evakuačních a přijímacích středisek.

Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.

Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.

Evidence evakuovaných osob.

Odpovědnost za zajišťování pořádku a ochrany majetku

V postižených oblastech spolupráce s Policií ČR a Armádou ČR.

spolupráci s právnickými osobami organizuje rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací.

Odpovědnost za evidenční a dokumentační práce

Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen,

Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.

Označování maximálních dosažených hladin (konečné označení dle TNV provede Povodí Vltavy, s.p.)

Zakreslování rozlivů do map.

Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.

Dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise města Starý Plzenec.

Jedná se zejména o:

odstraňování překážek z kritických míst vodního toku,

odstraňování ledových celin a ucpání na vodním toku (propustky),

ochrana břehů před působením povodňových průtoků,

opatření proti protržení hrází,

provizorní uzavírání protržených hrází,

instalace protipovodňových zábran,

opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizace,

opatření k omezení znečišťování vody.

Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.

Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:

poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky,

odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí,

účastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.

Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise města Starý Plzenec v době povodně je nutno dokladovat.

 

Soubor: c_vyhlasovani.htm


Úvodní stránka > Výběr z dPP > Činnost a jednání povodňové komise

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 20.12.18, publikována: 15.10.19